در شرایط عادی، دنیای طراحی به این سرعت تغییر نمی‌کند. به عنوان مثال، ترند لوگوهای هندسی و مینیمال فقط به یک سال محدود نشد، از 2010 میلادی شروع شد و در طول آن دهه نیز ادامه داشت. با این حال، آن‌چه که ما در حال تجربه‌ی آن هستیم، فاصله‌ی بسیار زیادی با «زمان‌های عادی» دارد. تمام آن هرج و مرج و عدم قطعیت‌ها، بسیاری از جنبه‌های طراحی را در جهت‌های کاملاً متفاوتی به حرکت در می‌آورد. گاهی با سرعتی که ما به‌سختی متوجه وقوع آن می‌شویم.

با توجه به این موضوع، دیدگاه‌های هنرمندان پیشرو در دنیای طراحی را گرد هم آورده‌ایم تا به ما کمک کنند تا درک کنیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه چیزی ممکن است در طول ۱۲ ماه آینده اتفاق بیفتد. در ادامه‌ی این نوشتار، نگاهی به 8 ترندی که ممکن است در سال 2022 بیشترین تاثیر را بر دنیای طراحی بگذارند، می‌اندازیم.

ترند 1: برندهای متحرک و انیمیشنی

فرقی نمی‌کند از کنار یک بیلبورد دیجیتالی رد شوید و یا در یک وب‌سایت یا اپلیکیشن پیمایش کنید. این روزها شاهد طراحی‌های متحرک و انیمیشنی بیشتر و بیشتری هستیم. اکثر افراد در این حرفه معتقدند که این می‌تواند نشانه‌ی خوبی باشد.

مارتین ویدوفیلد، کارگردان خلاقیت در Robot Food می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این‌روزها گرافیک استاتیک دیگر بُرش کافی را ندارد! – حرکتش بده یا از دستش بده

با معرفی مداوم پلتفرم‌های دیجیتالی جدید و نوآورانه و همین‌طور ظهور واقعیت مجازی، برندها راه‌های جدیدی برای حضور در دنیای آنلاین پیدا می‌کنند. این امر امکانات جدیدی را برای درگیر کردن مشتریان از طریق حرکت و انیمیشن و فرصت‌هایی را برای بهتر کردن روشی که ما برای برند داستان‌سرایی می‌کنیم، باز کرده ‌است. (بد نیست به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم، داستان به یک طرح، یک برند یا یک محصول جان می‌بخشد. به آن معنا تزریق می‌کند و ارتباط عاطفی را تقویت می‌کند و این یک عنصر حیاتی در فرآیند طراحی است.)

این ترند بر محصولات فیزیکی مانند بسته‌بندی‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. «تاریخچه‌ی استفاده از کدهای QR به سال 1994 بر می‌گردد ولی تا زمان همه‌گیری کووید 19 استفاده از آن همه‌گیر نبود، اما اکنون مردم درک رفتاری درستی از «برای اطلاعات بیشتر اسکن کنید» دارند.

نمونه‌ای از استفاده از کد QR
نمونه‌ای از استفاده از کد QR

مارتین در ادامه می‌گوید: «اهمیت این اتفاق برای واقعیت افزوده و چگونگی تکامل رابطه‌ی آن با بسته‌بندی، هیجان‌انگیز است. من فکر می‌کنم که افزایش چشم‌گیری در نوآوری‌ برای گسترش حرکت و موشن در یک برند، هم به صورت آنلاین و هم در قفسه‌ی فروشگاه‌ها به‌وجود خواهد آمد؛ به عنوان نمونه، آیا می‌توان تجربه‌ی همیشه محبوب جعبه‌گشایی را دیجیتالی کرد؟»

اما چرا حرکت این‌قدر اهمیت دارد؟ میچ پائون، کارگردان خلاقیت در DIA Studio، توضیح می‌دهد: «به صورت سطحی، یک تصویر ایستا نمی‌تواند با یک تصویر تکرار شونده (GIF) رقابت کند. در سطحی عمیق‌تر، حرکت باعث ایجاد هویت می‌شود، درست مانند این‌ موضوع که رقص یک رقصنده‌ی سالسا و یک رقصنده هیپ‌هاپ برای ما کاملاً قابل تمایز است. رقصنده می‌تواند یک فرد باشد، اما حرکت و رقص آن‌ها داستان خود را بیان می‌کند

او می‌افزاید: «یک برند اکنون می‌تواند طراحی رقص یا یک رفتاری را داشته باشد که شخصیت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند، و همه‌ی این‌ها با لطف صفحه‌نمایش است. این تغییر پیامدهای قابل توجه‌ای بر صنعت طراحی دارد. طراحی و حرکت درهم آمیخته شده‌اند. برای ایجاد یک خروجی مناسب، طراحان باید درکی غنی از حرکت، ریتم و زمان، همراه با مهارت در نرم‌افزارهای طراحی موشن را در کنار همه‌ی مهارت‌های طراحی سنتی داشته باشند.»

 Vocation، طراحی توسط Robot Food
Vocation، طراحی توسط Robot Food

DIA Studio دقیقاً از این رویکرد پیروی می‌کند، این استودیو به‌تازگی هویت برند MailChimp را به‌روزرسانی کرد. میچ می‌گوید: «ما روی زنده کردن هویت برند از طریق حرکت تمرکز کردیم. هویّت برند موجود، که توسط مجموعه‌ای رسا از تصاویر کشیده شده با دست و یک پالت با رنگ‌های زرد و سیاه معرفی می‌شد، برای تبلیغات چاپی و شهری بسیار مناسب بود، اما برای استفاده‌های دیجیتالی مانند ویدئو، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال و غیره، قلمرو‌ی موفقیت آن قابل گسترش نبود

این طراحی به‌روزرسانی شده، از فِرِدی، نماد MailChimp الهام گرفته است و هویّت آن‌را از طریق یک خط گرافیکی، پالت رنگی سرزنده و یک موشن جهشی به‌یادماندنی ارائه می‌کند. میچ می‌گوید: «سیستم به‌روز شده به‌طور هم‌زمان بسیار گویا و کاربردی است. مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر حرکت، اصول سنتی برند را برای توانمندسازی تیم‌های MailChimp همراهی می‌کنند، بنابراین پیاده‌سازی آن ساده است و در همه‌ی پلتفرم‌ها نیز ثابت می‌ماند.

طراحی برای Mailchimp توسط DIA

ترند 2: غرب وحشی جدید

به پنج سال قبل فکر کنید، دنیای طراحی تحت سلطه‌ی طرح‌های مینیمالیستی و هندسی بود. با این حال و در جهانی که توسط همه‌گیری کووید 19 و بحران‌های اقتصادی از هم پاشیده شده است، این زیبایی‌شناسی آرمان‌شهری، منسوخ‌ به نظر می‌رسد! جولیوس کولوین، دستیار کارگردان طراحی در Space Doctors، به‌جای آن، به حرکتی در جهت مخالف اشاره می‌کند.

او توضیح می‌دهد: «این ترند در مورد یک سبک زندگی پر هرج و مرج و پرانرژی است. این ترند به عنوان واکنشی به یک سبک گرافیکی هماهنگ و یک‌دست است که توسط بسیاری از برندها و کسب و کارها تعریف شده است. اکنون فضای رو به رشدی برای طراحی‌های تیز و خام و واقعی و همین‌طور کلاژها و قاب‌های نامنظم، تضاد رنگ بالا و طرح‌های نئونی خیره‌کننده وجود دارد.» به نظر می‌رسد که این ترند با الهام از روزهای اولیه‌ی اینترنت، از هارمونی فاصله گرفته و به سمت نوعی هرج و مرج حرکت ‌می‌کند.

جولیوس می‌گوید: «در این ترند، فضای سبز اسیدی و فونت‌های ترمینال، تک فریم‌ها و ساخته‌های دیجیتالی به عنوان عناصر اساسی طراحی هستند. این‌ها‌ طرح‌هایی از مهارت‌های جدید در عصر اینفلوئنسرها هستند، بنابراین این انرژی از صمیمِ قلبِ هرج و مرجِ نئونیِ شایع در روزهای اولیه‌ی اینترنت نیست. این ترند یک نسخه‌ی خالص و تصفیه شده‌ از هرج و مرجی دیجیتالی است که توسط کاربران اولیه‌ی اینترنت شکل گرفته بود

ترند 3: بازگشت به دهه 90

دهه 80 میلادی از نظر فرهنگی بسیار شاخص بود. ما چندین دهه است که در نوستالژی آن‌ دهه غرق شده‌ایم. Frange June، کارگردان طراحی در CPB London، به لحاظ تأثیرات طراحی بر این باور است که نوبت به جانشینی برای آن دهه رسیده است. او این ترند را نوستالژی MTV دهه 90 می‌نامد، هویت رترو، صفحه‌های سبز رنگ، میم‌های پر زرق و برق از نشانه‌های این ترند هستند. نشانه‌های اولیه این ترند مدتی است که وجود دارد و فیلترهای تیک‌تاک و سبک لو-فای باعث گسترش بیشتر این ترند می‌شوند.

این دقیقاً همان کاری است که CPB در طراحی اخیر خود برای نوشیدنی Ballantine انجام داده است. «برای این پروژه از MTV دهه 90 الهام گرفته‌ایم و با این کار حس نوستالژی آن‌روزها را برای مخاطبان نسل هزاره به ارمغان می‌آوریم

طراحی برای پاندورا توسط Anomaly London

ترند 4: شکسته شدن مرزهای آنلاین

همان‌طور که علی اوزدن، کارگردان طراحی در Universal Favourite خاطرنشان می‌کند: «همه‌گیری جهانی کووید 19 برای هیچ‌کس سرگرم‌کننده نبوده است، اما همه‌ی ما را مجبور کرده است که به روش‌های جدیدی فکر و همین‌طور کار کنیم، این شرایط به ما فرصت‌هایی برای کار در سطح بین‌المللی داده است.» او شکسته شدن مرزهای آنلاین را هیجان‌انگیزترین چشم‌انداز دنیای طراحی در سال 2022 می‌داند.

«برای ما در Universal Favourite، این به معنای کار با مشتریانی از کره تا ایالات متحده و همکاری با طراحان و هنرمندانی از نیوزلند تا برلین است. هیجان‌انگیزترین بخش آن اشتراک‌گذاری تجربیات و مهارت‌هاست که به ایجاد نتایج خلاقانه‌تر کمک می‌کند

ترند 5: مَکسیمالیسم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مینیمالیسم رو به افول است، منطقی به نظر می‌رسد اگر نقطه مقابل آن یعنی مکسیمالیسم در حال اوج گرفتن باشد. کلارا مولیگان سرپرست تیم طراحیِ Anomaly London این موضوع را تایید می‌کند.

پس از سال‌ها شباهت گرافیکی که حاصل محدودیت‌های عملکردی لازم برای زندگی در دنیای دیجیتال بود، یک رنسانس بصری در حال رخ دادن است. اکنون تمایل آشکاری برای رویکردی مجلل‌تر وجود دارد.

این ترند طراحی، به صورت کامل در مورد رد سادگی و پذیرش زیاده‌روی است. ماکسیمالیسم شباهت‌های زیادی با جنبش آنتی‌دیزاین ایتالیا دارد. در این طرح‌ها مشاهده می‌کنیم که با ترکیب رنگ‌های پررنگ و جسورانه، تضاد بین پترن‌ها، استفاده از تصاویر لایه‌ای و همین‌طور نقوش تکراری، درک و دریافت حس را در ببینده اشباع می‌کند. انتظار می‌رود که در سال آینده شاهد طرح‌ها و رنگ‌های به مراتب عجیب و غریب‌تری باشیم.

نمونه‌ای از طراحی مکسیمالیستی
نمونه‌ای از طراحی مکسیمالیستی

ترند 6: سرزنده‌تر شدن تایپوگرافی

کریس الگار، طراح ارشد Design Bridge London، معتقد است که سال 2022 سال بزرگی برای تایپوگرافی خواهد بود. او پیش‌بینی می‌کند: «ما سبک‌هایی از تایپوگرافی را خواهیم دید که به صورت اغراق‌آمیز شکل حروف را تغییر می‌دهند، و همین‌طور تضاد بین کشیدگی خطوط و شکل‌های زاویه‌دار را افزایش می‌دهند.»

ترند حرکت در طراحی که در بالاتر به آن اشاره کردیم، بر تایپوگرافی نیز تأثیر خواهد گذاشت. سریال‌هایی از جمله‌ی Killing Eve و اخیراً Squid Game که در پلتفرم‌های استریم به نمایش گذاشته شدند، به‌طور حتم طراحان را تحت ‌تاثیر قرار خواهند داد. تایپوگرافی در سریال‌های نام برده شده رویکرد‌های متفاوتی دارد اما توجه به حرکت و شخصیت‌بخشی بیشتر، ویژگی مشترک آن‌هاست.

تایپوگرافی در سریال Killing Eve
تایپوگرافی در سریال Killing Eve

کریس با استناد به کمپین اخیر Nike به‌نام Play New معتقد است که رنگ‌ها و سرزندگی آن‌ها نقش مهمی در ترند تایپوگرافی سال 2022 خواهند داشت. تایپوگرافی‌ در این کمپین، نگاه خاصی به فرم کشیدگی‌های حروف دارد و در عین حال رنگ‌های سرزنده و اشکال تیز قابل توجه آن، حس امروزی بودن را القا می‌کند.

تایپوگرافی کمپین اخیر Nike به‌نام Play New
تایپوگرافی کمپین اخیر Nike به‌نام Play New

ترند 7: کراس‌اوورهای خلاقانه: ادغام طراحی، مد و برند

طراحی، مد و برندینگ همگی در حال تغییر هستند و در برخی موارد با یک‌دیگر ادغام می‌شوند. درست مانند زمانی که اپل Beats by Dre را خریداری کرد، برندها متوجه می‌شوند که می‌توانند راه و روش خود برای جذاب بودن را شریک شوند یا در کنار یک برند جذاب بایستند.

مولی روآن-همیلتون، کارگردان استراتژی در BrandOpus، می‌گوید: «با توجه به این‌که بسیاری از برندها در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توانند از راه‌های دیگری به جز «خود بسته محصول» مصرف کنندگان را به تعامل با برند تشویق کنند، ما شاهد روی آوردن آن‌ها به لباس‌های خیابانی هستیم.»

با لباس شنای Panera به نام Soup، لباس شنای Pizza Hut به نام TasteWear و لیبل مد جدید Carbone به نام Our Lady of Rocco، شاهد این هستیم که رستوران‌ها می‌توانند یک ژاکت بسازند و آن را به قیمتی بیش از 500 دلار بفروشند.

در همین راستا، BrandOpus با گروه غذایی آمریکایی Oscar Mayer در مجموعه‌ی اخیر خود به نام Street Meats، که دارای یک مجموعه‌ی 13 تکه‌ای الهام گرفته شده از یونیفرم‌های محبوب Hotdogger است، همکاری کرده است. این مجموعه‌ی لباس‌های خیابانی، روش دیگری است که در آن برند Oscar Mayer با استفاده از آن، باور اصلی خود «Never Square» را زنده می‌کند، این بزرگ‌داشتی برای لوگوی نمادین متوازی‌الاضلاع‌شکل آن است.

 همکاری BrandOpus با گروه غذایی Oscar Mayer
همکاری BrandOpus با گروه غذایی Oscar Mayer

ترند 8: زیبایی در طراحی، بدون آسیب رساندن به محیط زیست

این روزها بحث‌های زیادی پیرامون حفظ محیط زیست وجود دارد و در بسیاری از موارد، صنعت طراحی در این مسائل پیشتاز است. حفظ محیط زیست، یک موضوع گذرا نیست و توجه به آن تبدیل به یک ضرورت شده است. متیو گیلپین، کارگردان طراحی Free The Birds می‌گوید: «مصرف‌کنندگان می‌توانند سبزشویی را از یک مایلی تشخیص دهند، بنابراین برندها مجبورند کاری بیشتر از استفاده از رنگ سبز، برای نشان دادن «در اولویت قرار دادن حفظ محیط زیست» انجام دهند.»

«علاوه بر این، طرح «مسئولیت گسترده تولیدکننده» در آپریل 2022 اجرایی می‌شود. حال برندها تحت فشار فزاینده‌ای برای استفاده از مواد پایدارتر (بی‌ضرر یا کم‌ضرر برای محیط زیست هنگام تولید و قابل بازیافت) در بسته‌بندی خود قرار می‌گیرند یا به دلیل رعایت نکردن این مورد، ریسک مالیات‌های اضافی را به جان می‌خرند.»

این اقدمات باید از نظر زیبایی شناختی نیز منعکس شوند، چالش طراحان و فن‌آوران بسته‌بندی این است که مواد و پرداخت‌هایی را انتخاب کنند که پایدار و قابل بازیافت و همین‌طور کم‌ترین میزان ممکن تولید کربن را داشته باشند تا انتظارات مصرف‌کننده، اخلاق برند و استانداردهای محیط زیستی را برآورده کنند، در حالی که هم‌چنان تأثیر بصری قدرتمندی ایجاد می‌کنند.

در حال حاضر تولیدکنندگان فویل‌های‌ فلزی گام‌های بلندی در ساخت محصولات زیست‌تجزیه‌پذیر برداشته‌اند. جوهرهای بر پایه آب کاربرد بیشتری پیدا کردند، اما استفاده از آن‌ها بر روی کاغذ بکر یا دست اول و سپس استفاده از یک روکش لمینتی روی آن، مزایای حفظ زیست‌محیطی آن‌ها را خنثی می‌کند. نکته‌ی کلیدی، چگونگی استفاده از این فرآیندها به روشی هوشمندانه است. این تفاوت بین چیزی است که سبز به نظر می‌رسد و چیزهایی که واقعاً پایدار هستند.

همه‌ی این‌ها باید با ظرافت و مدبرانه انجام شوند، همان‌طور که آنتون پینیول، یکی از بنیان‌گذاران و کارگردان خلاقیتِ Firma، توضیح می‌‌دهد: «در گذشته طراحی برای برندهای متمرکز بر حفظ محیط زیست، مملو از کلیشه‌ها از نظر رنگ‌، بافت، تایپوگرافی و تصاویر بود. رنگ های مایل به سبز، متریال‌های بافت‌دار، گیاهان و دست‌هایی که زمین را نگه داشتند. با این حال، برندهای مدرن با نگرشی رادیکالی، جدید، پر از زبان دیجیتال و هویتی جسورانه، پا را فراتر این‌ها گذاشتند.»

طراحی برای Liz Earle توسط Free The Birds
طراحی برای Liz Earle توسط Free The Birds

همه‌ی ما به آینده‌ای نامعلوم نگاه می‌کنیم، تنها یک چیز از پیش مشخص است، پایبندی بدون فکر به روش‌های قدیمی طراحی دیگر یک گزینه‌ی مناسب نیست.

منبع: Creative Boom