بررسی Chaos Vantage، موتور رندر-در-لحظهی برتر!
Vantage، جدیدترین نرمافزار شرکت Chaos Group برای شبیهسازان سهبعدیست که در پایان سال 2020 عرضه شد. در ادامهی این نوشتار، این موتور رندر-در-لحظه (Real Time) را بررسی میکنیم.
معرفی:
در پایان سال 2020، Chaos Group نرمافزار Vantage را منتشر کرد، یک ابزار جدید در بین مجموعهی ابزارهای همیشه در حال پیشرفت این شرکت برای شبیهسازان سهبعدی. Vantage که پیشتر با نام پروژهی لاوینا (Project Lavina) شناخته میشد، یک بازیکن جدید در مارکت موتورهای رندر-در-لحظه است، Vantage در کنار Unity 3D و Epic Unreal Engine قرار میگیرد. بدون شک، Vantage به مرور جایگاه خود را در میان انجینهای دیگر تثبیت میکند. در این بررسی خواهیم دید که آیا وَنتِج ارزش وقت گذاشتن را دارد یا ندارد.
راهاندازی اولیه و V-Ray:
اولین چیزی که در ونتج توجه شما را جلب میکند، زمان بسیار کمیست که برای راهاندازی اولیه نیاز دارد. اپتیمایز، آنرپ و بیک نورپردازی در Autodesk 3ds Max، برای استفاده در موتورهای رندر خارج از محیط کاری 3ds Max، وقتگیر و اجنتابناپذیر است. Chaos Vantage تمام این مراحل خستهکننده را حذف میکند و بهشما این امکان را میدهد که صحنهی ویری خود را بهسادگی یک درگ و دراپ وارد و در آن شروع به کاوش کنید. این امکان، بهویژه برای کاربران فعلی ویری که قبلاً بهکار در ویری عادت کردهاند، خوشحالکننده خواهد بود. اگر شما بهتازگی کار با ویری را شروع کردهاید و میخواهید از قابلیتهای ونتج استفاده کنید، متأسفانه باید قبل از ونتج، کار با ویری را بهخوبی یاد بگیرید! این موضوع برای برخی ناامیدکننده خواهد بود، اما Chaos Group بهطرز قابل درکی میخواهد کاربران را به استفاده از ویری سوق دهد.
روند کاری در ویری:
ونتج یک موتور رندر-در-لحظهی متناسب با هر روندکاری نیست، Chaos Group، ونتج را بهطور خاص متناسب با روند کاری ویری ساخته است، به عنوان یک کاربر ویری، این موضوع مرا آزار نمیدهد، اما اگر ابزاری میخواهید که مستقل از ویری کار کند، باید از موتورهایی مانند Unity یا Unreal استفاده کنید و بهناچار فرآیند آنرپ و بیک نور را هم انجام دهید.
با وجود عدم نیاز به بیک نور، احتمالاً این سؤال مطرح میشود که ونتج واقعاً چگونه کار میکند؟ در واقع، ونتج یک موتور بر اساس ردیابی پرتو (Ray tracing) است. از متریالها و نورهایی که شما تنظیم کردهاید استفاده میکند تا صحنهی شما را در-لحظه رندر بگیرد و نمایش دهد. بنابراین همهچیز به مشخصات سختافزار، به خصوص پردازندهی گرافیکی رایانهی شما بستگی دارد، و این امر ما را به مسئلهی سرعت میرساند.
سرعت:
سرعت رندر یکی از مهمترین پارامترهای قابل ملاحظه در یک نرمافزار رندر-در-لحظه، و بهطور ویژه، برای حفظ نرخ فریم مناسب در صحنههای پیچیده در آن است. با این وجود، ونتج چگونه با این موضوع کنار میآید؟ با فرض اینکه سختافزار لازم (GPU NVIDIA RTX، درایور انویدیا نسخهی 436 یا بالاتر، و RAM سیستم برابر یا بیشتر از حافظهی GPU) را داشته باشید، توانایی مدیریت صحنههای عظیم با میلیاردها پالیگان را خواهید داشت.
برای بسیاری از صحنهها، دیگر نیازی به بهینهسازی هندسهی مدلها نیست و میتوانید این عادت را ترک کنید! این همینطور به این معنیست که از همان صحنهی پیچیده، میتوان هم در محیط رندر-در-لحظهی ونتج و هم برای رندرهای نهایی استفاده کرد. ونتج صحنههای پیچیده را با سهولت نسبی مدیریت میکند و مانند موتور رندر-در-لحظههای دیگر، هر چه سختافزار بهتری داشته باشید، نتایج بهتری خواهید داشت.
حال بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم، ونتج بههیچوجه با کارتهای گرافیک انویدیا سری GTX قابل اجرا نیست، تمامی کارتهای گرافیک AMD هم از محدودهی پشتیبانی ونتج خارج هستند! تلاش برای اجرای ونتج با هر کارت گرافیکی بهجز سری RTX انویدیا، منجر به پیغام خطای زیر خواهد شد:
مایهی تأسف است که برای استفاده از ونتج لزوماً به کارتهای گرافیک سری RTX انویدیا نیاز است، زیرا بسیاری از کاربرانی را که نمیخواهند و یا با وجود قیمتهای سرسامآور (حتی در بازارهای جهانی)، نمیتوانند سختافزار خود را تغییر یا ارتقاء دهند، از خود دور میکند. اگر میخواهید ونتج را در فرآیند طراحی و خروجی گرفتن خود بگنجانید، در اینصورت ارتقاء سختافزار ارزش آنرا دارد.
کیفیت:
با توجه به اینکه ونتج میتواند صحنههای بسیار پیچیده را مدیریت کند، اکنون توجه خود را به سطح کیفیتی که میتواند در-لحظه رندر کند، معطوف میکنیم. قاعدتاً اگر نتایج ناامید کننده باشند، استفاده از این موتور جدید فایدهای ندارد. اینبار هم ونتج ما را ناامید نمیکند. از آنجایی که این یک موتور بر اساس ردیابی پرتو است، از نظر فیزیکی دقیق (مطابق با واقعیت) است و بنابراین کیفیت نهایی تنها به کیفیت متریالها و نورهای در صحنهی شما بستگی دارد.
بنابراین هرچهقدر کیفیت بهتری بخواهید، باید به همان اندازه مهارتهای خود را تقویت کنید و تواناییهای خود را در استفاده از ویری گسترش دهید. در بخش بلاگ وبسایت Chaos Group میتوانید نمایشی از تست Brick Visual را مشاهده کنید که نتایج چشمگیر ممکن را با استفاده از ونتج نشان میدهد. با بررسی خروجی کار، دیده میشود که رندر در-لحظهی ونتج، خیلی از نتیجهی از-پیش-رندر-شدهی ویری عقب نیست.
در مورد کیفیت این نکته هم شایان ذکر است، بسته به نرمافزار میزبانی که استفاده میکنید (به عنوان نمونه 3ds Max) و نسخهای از ویری که دارید، مجموعهی متفاوتی از ویژگیهای پشتیبانی شده وجود دارد.
انیمیشن:
جدای از آنچه پیشتر در مورد آن صحبت کردیم، ابزارهای عالی دیگری در ونتج وجود دارد که به شما امکان ایجاد، ویرایش و رندر کردن انیمیشن را میدهد. این بهویژه برای کاربرانی مفید است که میخواهند یک ویدیو را بهسرعت برای آزمایش نتایج پروژه ایجاد کنند یا حرکت دوربین را در صحنه به مشتری نشان دهند. ابزارهای ارائه شده، این فرآیند را بسیار سریعتر و لذتبخشتر میکند.
هزینه:
شرکت Chaos Group، در ابتدا عرضهی ونتج به کاربران ویری مجوز 1 سالهی رایگان استفاده از ونتج را داد. در حال حاضر میتوانید مجوز استفادهی رایگان ونتج را که البته تنها تا تاریخ 21 سپتامبر 2022 معتبر است، از صفحهی ونتج در وبسایت Chaos Group دریافت کنید. در زمان نگارش این نوشتار، مجوز استفادهی حرفهای از ونتج، همراه با مجموعهی محصولات دیگر این شرکت به صورت باندل (و با تخفیف) داده میشود و امکان دریافت آن به صورت مستقل (بهجز برای استفادهی آزمایشی) وجود ندارد. در مجموع این موضوع خبر خوبی برای کاربران قانونی فعلی باندل ویری پریمیوم (و اینترپرایز) و البته فرصت مناسبی برای کاربران خارج از اکوسیستم Chaos Group خواهد بود. (به دلایل مختلف، استفاده از عرضههای غیررسمی نرمافزارها و… پیشنهاد نمیشود، با این وجود، شایان ذکر است که قفل نرمافزاری آخرین نسخه از این برنامه — در لحظهی نگارش این متن — شکسته شده است.)
جمعبندی:
بهطور خلاصه، مایهی تأسف است که ونتج تنها با کارتهای گرافیک سری RTX انویدیا کار میکند و همینطور نسخه سیستمعامل مک ندارد، اما بهطور کلی ونتج، یک موتور رندر-در-لحظه قابل است. با طیف وسیعی از برنامههای میزبان از جمله Revit ،SketchUp ،Rhino ،Maya ،3ds Max و Modo سازگار است. راهاندازی، پیمایش در محیط و استفاده از آن آسان است. شما بهراحتی میتوانید در آن انیمیشنسازی کنید و بین دوربینها جابهجا شوید و در نهایت با کنار هم قرار دادن حرکتهای دوربینها در ویرایشگر انیمیشن، یک خروجی حرفهای بگیرید.
غالب این نوشتار برگرفته از بررسی وبسایت 3dtotal است؛ نکات اضافی و بروزرسانی و اصلاح متن هنگام برگردان به فارسی، توسط ورتکسدیزاین انجام شده است. کپیرایت بخشی از تصاویر متعلق به Chaos Group و Brick Visual و باقی آن متعلق به ورتکسدیزاین است.